Trening EMS vs CROSSFIT

 

Trening EMS
(Body Shape)

Crossfit

Czas treningu20 minut1,5 h
Optymalna częstotliwość1-2 w tygodniu4 w tygodniu
Widoczność rezultatówpo 4-8 sesjachmin. po 2 miesiącach ćwiczeń
Utrata wagi (tk. tłuszczowej)do 3x szybciej1x
Pomoc w powrocie po kontuzji/chorobietaknie
Redukcja cellulituznacznanieznaczna
Trening dedykowany dla kobiettaktrudność z doborem ćwiczeń dla kobiet
Przyrost mięśni głębokich i mięśni corezawszetylko przy wybranych ćwiczeniach
Obciążenie stawów i ryzyko kontuzjinietak
Działanie rehabilitacyjne (bóle pleców, kontuzje kolan/bioder)taknie
Regulacja dysproporcji/asymetrii mięśniowejtaktylko przy wybranych ćwiczeniach
Sprzęt potrzebny do odbycia treninguefektywny trening całego ciała przy użyciu sprzętu EMSpotrzebna cała dobrze wyposażona sala
Poziom trudnościtrening opiera się na podstawowych ćwiczeniachbardzo trudne technicznie ćwiczenia
Komfort i kameralność treninguekskluzywne i kameralne studioprzepełniona sala
Trening indywidualny z treneremzawszetreningi jedynie w grupach
Indywidualny plan treningowyzawszejeden trening ułożony dla całej grupy

Trening EMS od crossfitu odróżnia zarówno forma ćwiczeń, jak i częstotliwość ich wykonywania i czas trwania potrzebny na przeprowadzenie pełnego treningu. Czy oznacza to, że jedna z tych metod jest bardziej, a druga mniej efektywna? Zobacz, co możesz osiągnąć dzięki nowoczesnym ćwiczeniom wykorzystującym metodę elektrostymulacji, a co gwarantują Ci intensywne zajęcia siłowe, cardio i kondycyjne, jakie łączy crossfit!

Ile czasu poświęcę?

Standardowa sesja EMS trwa około 20 minut. W zależności od indywidualnych potrzeb osoby ćwiczącej zaleca się jego wykonywanie raz lub maksymalnie dwa razy w tygodniu. Poświęcenie tak krótkiego czasu pozwala na osiągnięcie zamierzonych efektów szybko i bez ryzyka kontuzji. Crossfit wymaga znacznie więcej wolnego czasu. Przyjmuje się, że optymalne zajęcia powinny trwać około 1,5 h i być powtarzane 4 razy w tygodniu. Oznacza to, że na EMS musisz przeznaczyć 20-40 minut na tydzień, a na zajęcia kondycyjne w tym samym przedziale czasu musisz poświęcić aż 6 godzin.

Jakie efekty mogę osiągnąć i ile czasu będzie potrzebne, aby zauważyć pierwsze rezultaty?

Zarówno treningi EMS, jak i kondycyjne pozwalają na redukcję nadmiaru tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym wzmocnieniu struktury mięśniowej całego ciała. Według badań elektrostymulacja pozwala jednak osiągnąć założone cele nawet do trzech razy szybciej. Umożliwia ona także redukcję cellulitu, co trudno jest osiągnąć przy ćwiczeniach kardio czy ćwiczeniach siłowych, oraz sprawdza się w przypadku osób, które chcą powrócić do dawnej sprawności fizycznej po przebytych kontuzjach czy dłuższej chorobie. Każda sesja wzmacnia mięśnie szkieletu i mięśnie głębokie, nie obciążając przy tym stawów. Poza tym aby osiągnąć pierwsze widoczne efekty podjętych wysiłków wystarczy zaledwie miesiąc regularnych ćwiczeń EMS. W przypadku crossfitu na pierwsze rezultaty w teorii należy zaczekać dwa razy dłużej. Są one bowiem widoczne po dwóch miesiącach systematycznych ćwiczeń. W praktyce jednak osoby, które zdecydują się na zajęcia łączące cardio, czeka znacznie więcej pracy. Miesiąc z elektrostymulacją to bowiem zaledwie 80-160 minut faktycznego treningu, a dwa miesiące crossfitu to aż 48 godzin ćwiczeń!

Czy ta metoda jest odpowiednia dla kobiet i osób początkujących?

To, jak wiele czasu należy poświęcić na połączenie zajęcia cardio i kondycyjnych, aby ćwiczenia przyniosły widoczne rezultaty, nie jest jedyną wadą tej metody. Nie jest ona bowiem przeznaczona dla wszystkich. Trudność może sprawiać dobranie odpowiednich ćwiczeń dla kobiet, a także dopasowanie ich do potrzeb osób powracających do dawnej sprawności po przebytych kłopotach zdrowotnych. Wiele wykonywanych tu ćwiczeń jest też zbyt trudne technicznie dla osób początkujących. Z crossfitu skorzystać mogą więc osoby, którym wielogodzinny, intensywny wysiłek sprawia przyjemność. Jeżeli wolisz krótkie treningi oparte na prostych, niewymagających ćwiczeniach, których poziom trudności będzie dopasowany idealnie do Twoich możliwości, wybierz elektrostymulację.

Gdzie mogę ćwiczyć?

Aby ćwiczyć crossfit, potrzebujesz zwykle całej dobrze wyposażonej sali przeznaczonej właśnie do tego celu. Zajęcia odbywają się zwykle w grupach, do których – przynajmniej teoretycznie – uczęszczają osoby na podobnym poziomie zaawansowania. Niestety podobny poziom nie oznacza, że poziom będzie dopasowany idealnie do Twoich możliwości, lecz do uśrednionych możliwości całej grupy. Niezbyt komfortowe może być także ćwiczenie w przepełnionej sali z wieloma innymi osobami i jednym instruktorem, który nie jest w stanie poświęcić każdemu należytej uwagi. Dla odbycia efektywnego treningu całego ciała metodą elektrostymulacji wystarczy tylko – a może aż – profesjonalny sprzęt wyposażony w elektrody, dostępny w renomowanych studiach. Przykładem może być tu warszawskie studio TECHNOBODY, w którym możesz ćwiczyć samodzielnie, w kameralnej salce, pod okiem doświadczonego instruktora, którego pełna uwaga będzie skupiona wyłącznie na Tobie. Oszczędność czasu, ogromna skuteczność i pełen komfort podczas ćwiczeń? To brzmi jak EMS!