Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

28 września 2016 14:56 Opublikowane przez Zostaw swój komentarz

Czy znacie najnowszą piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej wydaną przez Instytut Żywności i Żywienia w 2016r. ?

Zmiany wprowadzone w  nowej PIRAMIDZIE:

  • Podkreślenie roli WARZYW I OWOCÓW

To chyba największa zmiana. W poprzedniej piramidzie podstawą piramidy były produkty zbożowe, dziś ich miejsce zastępują warzywa i owoce, których powinniśmy spożywać jak najwięcej. Ponad połowę naszej diety powinny stanowić owoce i warzywa. Należy pamiętać o tym, że warzywa są bardziej pożądane – powinno ich być ¾, a owoców mniej – 1/4.

Zmiana umiejscowienia owoców i warzyw w piramidzie spowodowana jest faktem, że coraz więcej badań jasno dowodzi,  iż  powinny one stanowić podstawę naszego żywienia. Dostarczają one wielu bezcennych składników (mineralnych, witamin, polifenoli) i w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory.

  • Aktywność fizyczna u podstawy piramidy

Aktywność fizyczną umieszczono  u podstawy piramidy, podkreślając jakim istotnym jest czynnikiem w utrzymaniu dobrego zdrowia. Codzienna aktywność fizyczna (minimum 30-45 minut) jest podstawą do zachowania zdrowego trybu życia.

„Łącznie z dobrze zbilansowaną dietą pozwala ona zapobiec m.in. rozwojowi bardzo niebezpiecznej dla naszego zdrowia nadwagi i otyłości – komentuje prof. Mirosław Jarosz.”

  • Woda

Wodę umieszczono z boku piramidy, na wysokości warzyw i owoców. Takie umiejscowienie pokazuje, że stanowi ona także bardzo ważny czynnik warunkujący prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Spożywanie minimum 1,5 litra wody dziennie – to zalecenie z najnowszych wytycznych IŻŻ.

  • Ograniczenie SOLI I CUKRU

W nowej piramidzie podkreślono konieczność ograniczenia spożycia soli, która jest przez lekarzy nazywana „cichym zabójcą”, współodpowiedzialnym m.in. za sporą część zawałów serca i udarów mózgu, a także  cukru, odpowiedzialnego m.in. za cukrzycę i otyłość. W piramidzie umieszczono zioła  jako zdrowy zamiennik soli.

  • Orzechy

Obok wartościowych olejów  pokazano w piramidzie także orzechy. Podkreślono, że są one wartościową przekąską i mogą być zamiennikiem słodyczy i innych „przegryzek”.

Eksperci podkreślają, że spożywanie zalecanych w piramidzie różnorodnych grup produktów spożywczych, w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz codzienna aktywność fizyczna to klucz do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.




Dodaj komentarz